1. هنگام خرید گوشی موبایل مانند هر کالای دیگری، گزینه‌های بسیاری پیش روی شما قرار خواهد گرفت. شما می‌توانید انواع گوشی‌های اسمارت و هوشمند، گوشی‌های کارکرده و یا نو بخرید. این نکته که گوشی با هر قیمتی در بازار یافت می‌شود، مزیت بسیار بزرگی است.فروشگاه اینترنتی آرتین تجارت آریا تدبیر یکی سایت‌های معتبر برای خرید عمده موبایل می‌باشد.

    در ابتدای سال ۱۳۹۶، طرح رجیستری همتا برای مبارزه با واردات گوشی غیراصل،‌ کالای قاچاق و اطمینان از اصالت کالا مطرح و رسمی شد. از آن پس، تنها گوشی‌هایی که توسط مراجع رسمی و قانونی وارد می‌شد، دارای امکان ثبت در سامانه همتا و رجیستر شدن داشت. در ادامه، به شرح کامل و نحوه انجام این عملیات خواهیم پرداخت.

    رجیستری گوشی چیست؟

    پیش‌تر توضیح دادیم که برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق، طرح رجیستری یا ریجستری به تصویب رسید. طبق این طرح، هر گوشی هوشمند جدیدی، باید در سامانه همتا ثبت شده و پس از دریافت کد و ثبت آن، فعال شود. توجه داشته باشید که اگر این عملیات اتفاق نیفتد، گوشی پس از دریافت اخطار از دسترس خارج می‌شود. حال که توضیح مختصری درباره رجیستری گوشی دریافت کردید، به سایر موارد مربوطه می‌پردازیم.

    روش انجام رجیستری گوشی موبایل

    نحوه انجام رجیستری گوشی، پرسش خیلی از شما عزیزان است. در حال حاضر، می‌خواهیم به آن بپردازیم. باید بدانید که تمامی کاربران برای فعال‌سازی گوشی خود می‌بایست از همتا استفاده نمایند. راه‌های اتصال به این سامانه متفاوت می‌باشد که به آن‌ها خواهیم پرداخت:

    1. انجام رجیستری با استفاده از USSD

    این روش، ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه می‌باشد. در قدم اول، می‌بایست *7777# را شماره‌گیری نمایید و پس از آن، عدد ۲ را برای فعال‌سازی انتخاب نمایید. در مرحله بعدی، اقدام به وارد کردن کد ۱۵ رقمی IMEI روی جعبه می‌کنیم. در نهایت شماره موبایل خود را ثبت کرده و کد رجیستر مربوطه را وارد نمایید. گوشی شما با دریافت یک پیامک از طرف سامانه فعال خواهد شد.

    رجیستری با استفاده از USSD
    • رجیستر کردن گوشی با استفاده از نرم‌افزار سامانه همتا

    جدا از کد USSD، کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن سامانه همتا نیز برای رجیستری گوشی اقدام نمایند. این برنامه برای دو سیستم عامل اصلی اندروید و IOS در دسترس می‌باشد. برای استفاده از این برنامه ابتدا می‌بایست گزینه فعال‌سازی را انتخاب نمایید سپس شماره همراه خود را وارد کنید. فراموش نکنید که در مراحل بعدی، کد IMEI دستگاه و همچنین کد فعال‌سازی را وارد نمایید. با انجام این مراحل، گوشی شما در سامانه همتا ثبت و آماده استفاده می‌باشد.

    • رجیستر گوشی با استفاده از وب سایت سامانه همتا

    در نهایت علاوه بر روش‌های بالا،‌ می‌توان از طریق وب سایت نیز اقدام نمود. تنها باید به وب‌سایت همتا مراجعه نمایید و جهت رجیستری گوشی خود، وارد بخش فعال‌سازی شوید. سایر مراحل، مشابه اقدامات رجیستری با اپلیکیشن می‌باشد که پس از انجام آن گوشی شما فعال خواهد شد.

    روش تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده

    برای این ‌که بفهمید گوشی که تهیه کردید، کالای قاچاق است یا خیر، می‌بایست اصالت آن را از سامانه همتا استعلام نمایید. برای استعلام اصالت،‌ می‌توانید از همان راه‌های گفته شده اقدام نمایید، با این تفاوت که برای انجام استعلام اصالت، می‌بایست گزینه‌ای با همین نام را انتخاب نمایید.خوب است بدانید در صورت نداشتن ریجستری نمی‌توانید از امکانات گارانتی موبایل نیز استفاده نمایید.

    گوشی رجیستر شده

    رجیستری در گوشی ‌های دست دوم

    تا به این‌ جای کار، در مورد گوشی‌‌های نو صحبت کردیم و حال، می‌خواهیم تکلیف گوشی‌های دست دوم را روشن نماییم. ممکن است از خود پرسیده باشید که اگر گوشی ما به صورت کارکرده یا دست دوم خریداری شود، تکلیف چیست؟ در پاسخ به این سوال، به شما خواهیم گفت که در هر شرایط چه کار باید کرد.

    اگر گوشی خریداری شده، به نام مالک اولیه در سامانه همتا ثبت نشده باشد (‌گوشی پیش از رسمی شدن طرح همتا خریداری شده باشد)، تنها کافی است که گوشی را تحویل بگیرید و سیم کارت خود را وارد کرده و آن را برای خود مجدداً تنظیم نمایید.

    اما اگر گوشی به نام مالک قبلی در سامانه همتا ثبت شده باشد،‌ جریان کار متفاوت است و شما می‌بایست مالکیت گوشی را در سامانه همتا به نام خود، تغییر دهید. به این عمل، انتقال مالکیت گوشی گفته می‌شود. این کار بسیار ساده بوده و می‌توان به روش‌های مختلفی آن را انجام داد.

    نحوه ثبت گوشی‌ های سفری در سامانه همتا

    افرادی قصد دارند تا گوشی یا کالایی را از کشور‌های خارجی خریداری نمایند، در این شرایط باید پس از ورود به کشور، کد IMEI دستگاه مدنظر خود را در گمرک ثبت کرده و پس از پرداخت عوارض،‌ کد را دریافت و گوشی خود را فعال سازی کنند. پس از دریافت کد فعال‌سازی دستگاه خود از وزارت صنعت، باید آن کد را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir به ثبت برسانند. پرداخت عوارض گمرک و ارزش گذاری نمودن کالای مسافری، بر اساس ارزش‌ کالای ثبت شده در سامانه TSC با آدرس tsc.irica.co انجام می‌پذیرد.

    رجیستری چقدر به قیمت گوشی‌ها می‌افزاید؟

    پیش‌تر که این طرح را در خرید گوشی‌های موبایل نداشتیم، افزایش قیمت گمرک و رجیستری هم در میان نبود اما در حال حاضر، با رسمی شدن طرح رجیستری، مبلغ قابل توجهی تا سقف چندین میلیون تومان برای عوارض گمرک و رجیستری بر روی قیمت هر یک از گوشی‌های موجود در بازار اعمال شده است.

    مزایا و معایب رجیستری گوشی

    طرح رجیستر کردن گوشی موبایل، دارای مزایا و معایبی نیز بود. از مزایای این طرح می‌توان به جلوگیری از ورود درصد بالای کالای قاچاق، اطمینان از اصالت کالای خریداری شده و جلوگیری هر چه بیشتر از سرقت گوشی‌های موبایل اشاره کرد. همچنین از معایب آن، می‌توان به مبلغ قابل توجهی اشاره کرد که به بهانه رجیستری و عوارض گمرک بر روی گوشی موبایل اعمال می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید